Black Friday – scurtă istorie

Black Friday este ziua din an în care ne așteptăm la reduceri din partea retailerilor și la o zi de cumpărături. Asociem această zi cu miile de cumpărători care abia așteaptă deschiderea ușilor magazinelor și cu ora 00.00 pentru a adăuga produsele pe care ni le dorim de atâta timp în coșul virtual.



De unde a venit însă termenul de “Black Friday?”. De ce vineri? Și de ce culoarea neagră?

Din punct de vedere al limbajului economic, Black Friday se poate referi la ideea în care o companie intră “into the black” (pe profit), spre deosebire de “in the red” (pe pierdere). Însă termenul are o istorie mult mai veche și mult mai controversată.

Conform cercetătorilor postului tv History Channel, termenul “Black Friday” nu s-a aplicat cumpărăturilor de sezon, ci căderii bursei. Pe 24 septembrie 1869 a fost o primă mare criză provocată de căderea bursei din New York. În acea vinery din septembrie, speculațiile cu aur au dus la o mare scădere a prețurilor care a falimentat segmente largi ale economiei. De acolo și prima folosire a termenului “Black Friday”.


Cea mai comună origine creditată a termenului este cea referitoare la perioada de după Ziua Recunoștinței. Conform poveștilor vehiculate, după un an întreg de operare “in the red” (pe pierdere), companiile intrau “in the black” (pe profit), datorită sumelor imense de bani pe care clienții le-au cheltuit după Ziua Recunoștinței. Este o poveste frumoasă însă din păcate nu este cea adevărată.

Conform istoricilor, adevărata poveste a Black Friday este una, așa cum sugerează și numele, întunecată. Termenul a fost folosit pentru a descrie haosul iscat în Philadelphia a doua zi după Ziua Recunoștinței, atunci când locuitori ai suburbiilor și turiști au invadat practic orașul pentru a-și face provizii. Evenimentul pentru care făceau aceștia cumpărături era meciul de fotbal (american) dintre echipele Armatei și Marinei, ținut anual în sâmbăta de după Ziua Recunoștinței. Datorită fluxului mare de oameni și incidentelor provocate de aceștia, forțele de poliție au intervenit brutal iar de haosul provocat au profitat hoții de magazine. Ordinea a fost în cele din urmă restabilită, însă numai după lupte de stradă, arestări și numeroase victime. Termenul pentru a descrie acea zi de vineri a fost “Black Friday”.

Acest termen a intrat în vocabularul locuitorilor din Philadelphia, nu însă și în vocabularul locuitorilor din alte orașe. În anii ’80, comercianții, impulsionați de creșterea economică a țării, au reinventat termenul pentru a reflecta ceva pozitiv: au folosit conceptul de “red to black” (trecerea de la pierdere la profit) și au folosit originile istorice ale Zilei Recunoștinței. Din acea perioadă, termenul “Black Friday” a început să capete sensul de ziua de după Sărbătoarea Recunoștinței în care magazinele intră pe profit. De fapt, în mod tradițional, magazinele americane înregistrează cele mai multe vânzări în sâmbăta de dinainte de Crăciun.


Însă termenul de Black Friday a rămas, iar originile întunecate legate de Philadelphia au fost uitate.

De atunci, vinerea reducerilor s-a transformat într-un eveniment de 4 zile, care ține de joi până duminică, perioadă în care mulți americani au liber. Această sărbătoare a dat naștere și la alte “sărbători ale retailului”, precum Small Business Saturday/Sunday sau Cyber Monday.

Magazinele au început să se deschidă din ce în ce mai devreme de Black Friday, iar acum cumpărăturile pot începe imediat după cina de Ziua Recunoștinței.

Dacă în SUA, Black Friday poate fi considerată o tradiție, având loc în ultima vineri din noiembrie, după Ziua Recunoștinței, în România nu există rădăcini tradiționale pentru această zi. Black Friday are loc în funcție de marii retaileri, iar anul acesta se va desfășura pe 18 noiembrie.

De Black Friday, eastcom.ro vă oferă reduceri la toate produsele, reduceri care vor fi valabile vineri, 18 noiembrie.

  Produsul a fost adaugat in cos